Senaste kommentarer

  • Svar på: Tack för dansen Göthe   8 år 5 månader sedan

    Ja minnena från denna sommarpärla är oändliga. Det va hit jag från början cyklade från stan och konstant missade sista dansen för att hinna med färjan hem. Göthes varama högtalarstämma är för alltid etsad i minnet. Hoppas innerligt att många generationer framöver får chansen att uppleva Sommarparadiset och dess dansbana.
    Vila i frid Göthe och tack för att jag fått dansa på ditt golv!

  • Svar på: Tack för dansen Göthe   8 år 5 månader sedan

    Kommer också ihåg många fina minnen från Sandviken, tack Göte å dansa lugnt❤

  • Svar på: Dansdagbok 2015-04-11: Stugun, Nornan   8 år 11 månader sedan

    Som vanligt ett bra arrangemang av lejonsson, lite trögt golv i början, men det blev snart inkört
    Perikles bra som perkele.
    4 dansskor i betyg

  • Svar på: Dansdagbok 2015-04-11: Stugun, Nornan   8 år 11 månader sedan

    Ja, Perkele vilken kväll det blev!

    Tack för de fina orden! Smile

  • Svar på: Dansdagbok 2012-11-25: Bringåsen, Bygdegården   9 år 9 månader sedan

    Ursäkten godtages, det är inte första gången som jag fått kommentarer som tyckts ha dragit långt längre växlar än som rimligen kan utläsas i det JAG skrivit. Likaså har jag förr fått kommentarer av typen "kom inte och ha åsikter om det vi musiker gör", så mitt humör triggas ganska snabbt av liknande inlägg.

  • Svar på: Dansdagbok 2012-11-25: Bringåsen, Bygdegården   9 år 10 månader sedan

    Nu måste jag också få vara här och lägga mig i.
    Jag är inte speciellt musikalisk av mig, och har inte heller något intresse av att bli. Men jag som dansare tycker att det är minst lika roligt att kolla på banden som att faktiskt dansa till dem, och att titta på ett band där man t ex hör trumslagen men inte ser någon trummis sänker den totala upplevelsen.

    Det viktigaste tror jag dock är att acceptera olikheterna hos publiken, som faktiskt är de betalande kunderna och således de som skapar jobb åt musikerna. Jag personligen föredrar att det kan bli lite felspelningar eller andra förändringar i musiken då jag tycker att annars försvinner charmen med att ha levande musik. Hade jag velat dansa till en maskin så kan jag lika gärna starta Spotify här hemma och ta en svängom i vardagsrummet.

  • Svar på: Dansdagbok 2012-11-25: Bringåsen, Bygdegården   9 år 10 månader sedan

    Jag ber verkligen om ursäkt!!
    Jag uppfatta dej helt fel,sen läste jag om någon annan som skrivit.
    Förlåt mig!!
    Mvh Kent

  • Svar på: Dansdagbok 2012-11-25: Bringåsen, Bygdegården   9 år 10 månader sedan

    Ja jag tycker att ordet TRAMS har fått en ny innebörd!!!

  • Svar på: Dansdagbok 2012-11-25: Bringåsen, Bygdegården   9 år 10 månader sedan

    Kent,

    Då kan jag inte annat än bolla tillbaka, "läs ordentligt innan du kommenterar". Jag har ganska tydligt redogjort ovan för vad jag anser om backtracks och det är allt annat än en syn som är svart eller vit. Man kan lägga bakgrunder utan att paja upplevelsen utan tvärtom förstärka den, däremot är det skillnad på bakgrund och bakgrund och den originalartikel ovan som kommenterats på avhandlar ett fall av extremt enformig trum- och basmaskin, en pumpande pulsmaskin helt utan känsla som gör det hela snudd på helt karaktärslöst att dansa till. Levande musik ger en mer levande dans, den som inte inser det har missat något väldigt grundläggande.

  • Svar på: Dansdagbok 2012-11-25: Bringåsen, Bygdegården   9 år 10 månader sedan

    Men du borde nog läsa lite mer noggrant om det jag skrev, jag skrev ju att banden inte bör låta som på 70-talet. Självklart ska ju dansarna som dansbandens kunder ha åsikter.
    Men det är ju själva sättet ni pratar om det,som om det är ett problem för er dansare för att det ligger kompgitarrer programmerat. Vad gör den för felande funktion i eran dans?
    Vi som musiker borde veta va den gör för positivt musikaliskt sett? Eller hur.
    Du ska veta att det va många många fler band i början på 90- talet som körde med bakgrunder än idag.
    Ja jannez känner jag sen länge,och dom kör helt live. Jag vet!!
    Men vad gör att skillnaden är inte dansa till ett band som har bakgrunder?
    Då kan du snart bara gå på jannez snart.
    Blender,casanovas mfl kör med bakgrunder.
    Vad förstör för er dansare om banden har inspelat? Svara bara på det?
    Det är just det jag blir irriterad för.
    Kent

  • Svar på: Dansdagbok 2012-11-25: Bringåsen, Bygdegården   9 år 10 månader sedan

    Ja du Kent, jag brukar vanligtvis vara noggrann med att hålla en konstruktiv och trevlig ton, men det finns gränser för hur seriöst jag orkar hantera rent trams. Således tänker jag inte lägga överdriven kraft på att besvara ovanstående, bara svara kort.

    Hur banden lät på 70-talet är synnerligen irrelevant, jag är född på 70-talet men lever idag på 2010-talet och analys av vår tid gör jag utifrån vår tids verklighet. Att banden idag skulle behöva vara ett mindre fotbollslag till numerären för att låta komplett är som jag ser det ett påstående utan verklighetsförankring, ett av mina främst hållna band i danssfären Jannez är en kvartett som spelar helt live och det låter sällan fattigt. Samtidigt kan man absolut plussa upplevelsen med backtracks, omsorgsfullt avvägt precis som att alla typer av upplevelseprodukter idag kräver en stor omsorgsfullhet för att stå sig i konkurrensen från annat.

    Att dansare, dansbandens KUNDER, har åsikter om det som banden spelar är en självklarhet, det vore väldigt märkligt annars. Och att kunderna väljer att vädra dessa åsikter borde vara uppskattat, hellre än att tyst bara bojkotta de band som inte faller i smaken. Oavsett vilket så är det förbryllande hur vissa musiker tycks mena att deras kunder skall hålla käften och sluta bry sig om musiken, lika förbryllande som det är att dessa "skyddad verkstad"-musiker tycks ta åt sig så hårt av en enskild persons åsikter, om det är så irrelevanta åsikter så borde de ju bara vara att ignorera.

    Kent har dock rätt på en punkt; var och en väljer vad man går på!

  • Svar på: Dansdagbok 2012-11-25: Bringåsen, Bygdegården   9 år 10 månader sedan

    Ja,det är så kul att ni lägger energi på hur tekniska biten fungerar,än att dansa.
    Jag som gammal musiker i både studio och live sammanhang tycker att idag kräver både arrangörer och publik ett sound som är mer radio rix, både ljud o låt mässigt.
    Ni som kritiserar banden idag,vet ni i huvudtaget banden lät på 70-80 talet?.
    Och jag menar inte att banden ska låta så idag,men om inte man vill va eller kan va 6-7 man i bandet idag så krävs komplement. Ingen har råd att va 6-7 man idag,sen dom som spelar helt live idag på 5personer, det hörs och det räcker inte i mångas öron. Har så många i min närhet som antyder på just det.
    Men jag skiter faktiskt i vilket. Det som är mest otroligt är att ni som dansare och lyssnare lägger tid och energi på hur banden spelar med inspelad congas eller komp gitarr?
    Va ska man säga. Visste ni att madonnas konserter är i princip inspelad helt och hållet?
    Det är det ungen som gnäller om, och varför skulle man göra det.?
    Men det låter bra. Jag vill ju som musiker spela live naturligtvis, men jag lägger mig inte i om Ingmar Nordströms väljer att göra det heller.
    Mvh trötter på klagade dansare som borde ägna sig åt dans.
    Alla väljer ju vad man går på dessutom.

  • Svar på: Dansdagbok 2012-11-25: Bringåsen, Bygdegården   9 år 11 månader sedan

    Hej Anders!
    Jo, tyvärr är det många som använder backtracks eller elektroniska komplement i olika omfattning, vilket jag personligen inte är överdrivet förtjust i. Det är dock skillnad på vad man "kompletterar" med, som jag ser det. Trummor är tillsammans med bas grunden för dansbar musik och att tumma på de bitarna, främst då att inte ens ha en trummis, går helt bort i min värld. Vidare är jag av den bestämda åsikten att det viktigaste är den trovärdighet man levererar, och det som det här bjuds på är en upplevelse av audiovisuell art. Således är behärskade backtracks för kompletterande instrument, där den normale lyssnaren inte ens tar notis om det hela utan endast får en förstärkt upplevelse, ok helt enkelt för att det görs snyggt. Trummor utan trummis eller utmärkande pianopartier utan keyboardist, det är "fusk" som var och en lägger märke till och således inte del av en kvalitativ upplevelseprodukt.

  • Svar på: Dansdagbok 2012-11-25: Bringåsen, Bygdegården   9 år 11 månader sedan
    Hej

    Så kul att läsa att du stör dig så på bandet som har trummor i datorn, då alla andra band du verkar gilla här på sidan också spelar efter backtracks? som tex Blender, Sannex osv... Är det mer okej med kompgitarrer, synthar och körer som inspelat då tycker du? för du nämner aldrig det?
    Bara en kul fundering

    /Anders

  • Svar på: Dansdagbok 2013-10-26: Skelleftehamn, Folkets Hus (Rotan)   10 år 4 månader sedan

    Jo jag hade tagit sikte på doktorns bord för gemensamt fika och samspråkande, men trots fysisk plats så sökte vi oss i brist på stolar till slut annorstädes för vårt inmundigande. Jag lovar att dra i några trådar för förbättringar, Rotan är för bra för att inte tillåtas att bli bättre.

  • Svar på: Dansdagbok 2013-10-26: Skelleftehamn, Folkets Hus (Rotan)   10 år 4 månader sedan

    Väntade med spänning på Dagboken ! Vi var några som siade om komentaren på fika kön Wink Wink
    Har själv kommit med förslag om att tex flytta korven till efter kassan så man inta behöver vänta på att dom skall servera den . skulle va trevligt Å språka lite mer me herrn
    Och även här som anorstädes saknas dom berömda hängarna !! har påpekat det i 3-4 års tid.
    I övrigt så är Rotan verkligen ett Toppenställe
    Ha de Dr,n

  • Svar på: Dansdagbok 2013-08-21: Gussjö, Gussjönoret   10 år 5 månader sedan

    En magiskt fulländad enhet!

  • Svar på: Dansdagbok 2013-08-21: Gussjö, Gussjönoret   10 år 5 månader sedan
    <3

    Vi är bäst, tillsammans.

  • Svar på: Mina tio toppfavoriter   10 år 6 månader sedan

    Undrar om nån ser detta efter så många år men kunde inte låta bli att kommentera... Smile
    När jag började dansa för en massa år sen var Zlips verkligen inga av mina favoriter. Förstod inte varför alla tyckte de var så bra, jag kunde verkligen inte dansa till dem. Jag gillade mer band som Blender, Wahlströms, Jannez och Casanovas. Band som jag idag skulle vilja säga spelade en mer "taktfast" musik.

    Efter ett tag när mitt dansande utvecklats, och jag läst på lite om musik, började jag inse att Zlips kanske spelade mera "jazz-inspirerade" låtar. När jag då även läste om synkoper (förskjutning av betoning inom en takt) som är vanligt i jazzmusik började jag känna att jag var nåt på spåren.

    Ytterligare ett tag sedan när jag hade nåt en punkt då jag dansade som mest (och tyckte mig vara ganska duktig) hade plötsligt Zlips (ihop med Shake) förvandlats till mina favoriter.
    Så ja, Zlips kanske har svårare låtar för en ovan dansare, eller snarare kankse en ovan lyssnare som inte är van vid den sortens musik. Jag vet inte. Senast på Maran (det var så jag trillade in här) sa jag att det känns som min dansstil har anpassats för den musik Zlips spelar. Tycker verkligen om dem.

    Idag blir jag less om musiken är för "taktfast" och där möjligheterna att leka med den i mitt tycke är för små. Jag vill ha annorlunda betoningar och rytmik. Jag vill kunna sväva fram, hesitera, göra spännade vändningar eller bara stå still. Smile

    Hörde av en dansvän som även är en spelande sådan att Bed of Roses går i 6/8-delstakt (tänk valstakt) något som jag inte reflekterat över tidigare. Testade på skoj att försöka gå lång-lång-kort-kort till låten när jag var i tvättstugan. Wink Det fungerar men det känns inge bra, det blir fel rytmik i dansen. :/ Sen testade jag att dansa som jag brukar och genast kändes det mycket bättre! Naturligtvis var jag tvungen att fundera på vad jag gjorde annorlunda. Ganska likt mig. Blum 3

    Jag får en känsla att jag dröjer på vissa betoningar i takten, dansar mera 1-2-3, och lägger till saker med höfterna för att passa rytmiken. Inte så lätt att förklara i ord, men jag dansar definitivt inte som jag lärde mig foxtrot en gång i tiden. Gissar att jag lyssnar på musiken. Smile

    Nu kommer jag inte ihåg om det är Zlips eller Expanders som spelar låten och jag vet inte heller hur det är med synkoper i låten. Kan musik för dåligt, men jag har läst på wikipedia att synkoper även är vanligt i rockmusik. Spelar inte så stor roll, poängen var mer att illustrera en låt som kan tyckas klurig att dansa till för nån som bara lärt sig grunderna i foxtrot och försöker gå lång-lång-kort-kort.

    Får väl avsluta med en topp-tio-lista som ni andra. Om jag kommer upp i någon då så många band har slutat.

    I bokstavsordning utan inbördes ordning.
    Blender
    Casanovas
    Date
    Expanders
    Highlights
    Jannez
    Sannex
    Umbrella
    Voyage
    Zlips

  • Svar på: Dansdagbok 2013-06-08: Långsele, Hanssons Loge   10 år 9 månader sedan

    Jag håller med dig helt och fullt. Voyage har garanterat framtiden för sig men det tar alltid tid att vinna en stabil publik så längs den vägen får vi som redan är sålda se till att pusha dem allt vad vi kan.

  • Svar på: Dansdagbok 2013-06-08: Långsele, Hanssons Loge   10 år 9 månader sedan

    Jag var fram till Voyage vid paus och sa till dem att det är ett mysterium att de inte drar fullt varje spelning de har. Jag inbillade mig att de gav lite till extra ös o inlevelse som tack efter paus. Man blir glad av deras musik, klassiska låtar som skiljer sig från övrigt dansbands-slentrian. Hennes röst är den bästa vi dansbandsvärlden på 10 års tid....och killens röst inte dum heller

  • Svar på: Dansdagbok 2013-05-04: Täfteå, Logen   10 år 10 månader sedan

    Jag håller med dig till fullo om att det var stökigt på dansgolvet. Och jag tror inte att jag kommer att återkomma dit någon fler gång denna sommar Smile Men det är ändå en erfarenhet rikare att ha varit dit och upplevt spektaklet med renodlad MOGENdans Smile

  • Svar på: Dansdagbok 2013-04-20: Vemdalsskalet, Högfjällshotellet   10 år 10 månader sedan

    Jodå, nog var det en lite rund-under-fötterna-DansAnka som gjorde mig den äran på fredagen, och det gick faktiskt riktigt bra det också, men inte riktigt liiika bra som annars. Smile

  • Svar på: Dansdagbok 2013-04-20: Vemdalsskalet, Högfjällshotellet   10 år 10 månader sedan

    ....hihi det kan jag väl inte tro Wink Eller jo ... jag tror nog det ändå!! Blum 3 Tur ni fick till det bra där på lördan iallafall Smile

  • Svar på: Dansdagbok 2013-04-14: Sundsvall, Skönsbergs Folkets Hus   10 år 10 månader sedan

    ... det där med att knipa med tårna är juh perfekten för stabiliteten Blum 3 Det gick som bra det där ändå ... och jag tycke att du var bäst på slutet av kvällen Blum 3 Då var du tillräckligt indansad i nödreservskorna!! Bra där :)Du e' välkommen åter to Pajens plejz whenever u want!! Whoop whoop!!

Sidor